Dienstag, 14. Mai 2019
Cannes-Ticker 2019
„Once Upon a Time in Hollywood“ | © Sony Pictures Entertainment
Absteigend aufgelistet finden sich hier die Cannes-Filme 2019 aus allen Wettbewerben und Seitenreihen, die mich persönlich am meisten interessieren. Die eigene Vorfreude wie auch das Kritiker-Feedback vor Ort sorgen für die Abstufungen, die ich mit Sternen von fünf bis zwei kenntlich mache. Der Ticker wird regelmäßig upgedatet. Das Festival läuft vom 14. bis zum 25. Mai.

Kritiker: Geoff Andrew, Beatrice Behn, Peter Bradshaw, Xan Brooks, Justin Chang, Michel Ciment, Manohla Dargis, David Ehrlich, Owen Gleiberman, Nick James, Jenny Jecke, David Jenkins, Jessica Kiang, Eric Kohn, Guy Lodge, Lee Marshall, Wesley Morris, Katja Nicodemus, Tim Robey, Jonathan Romney, Thomas Schultze, Michael Sennhauser, Cédric Succivalli, Stephanie Zacharek
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Most-Wanted 2019:

01. Once Upon a Time in Hollywood – Quentin Tarantino
02. Portrait of a Lady on Fire – Céline Sciamma
03. Liberté – Albert Serra
04. Parasite – Bong Joon-ho
05. The Wild Goose Lake – Yi'nan Diao
06. Pain & Glory – Pedro Almodóvar
07. A Hidden Life – Terrence Malick
08. Bacurau – Juliano Dornelles & Kleber Mendonça Filho
09. The Lighthouse – Robert Eggers
10. Mektoub, My Love: Intermezzo – Abdellatif Kechiche

Runners-Up: Zombi Child (Bertrand Bonello), Rocketman (Dexter Fletcher), Deerskin (Quentin Dupieux)
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★★★★★

„Once Upon a Time in Hollywood (Quentin Tarantino)
Wettbewerb „Portrait of a Lady on Fire“ (Céline Sciamma)
Wettbewerb

[Inhalt] Es geht um eine Malerin, die das Hochzeitsbild einer jungen Frau (Adèle Haenel) im Frankreich des 18. Jahrhunderts malen soll. Dabei kommen sie sich näher.

[Hintergrund] Die 38-jährige Céline Sciamma hat mit Spielfilmen wie „Tomboy“ und dem ziemlich sehenswerten Coming-of-Age-Film „Mädchenbande“ bereits für Aufsehen gesorgt. „Portrait of a Lady on Fire“ ist ihr erster Film im Wettbewerb von Cannes. Sie ist eine von vier Regisseurinnen (Mati Diop, Jessica Hausner, Justine Triet), auf die Cannes-Chef Thiérry Fremaux in diesem Jahr vertraut.

[Kritiker] „Céline Sciamma's PORTRAIT OF A LADY ON FIRE overcame my initial reservations and, well, caught fire: it's a gorgeous, elegant and teasing manifesto for feminine art, with a duet of tender lead performances from Noémie Merlant and Adèle Haenel“. (Tim Robey, Daily Telegraph) „Sciamma or THIS OBSCURE MASTERPIECE OF DESIRE.“ (Cédric Succivalli, ICS) „PORTRAIT OF A LADY ON FIRE absolutely undid me. Céline Sciamma burns Cannes to the ground with this shattering & seductive 18th century Adèle Haenel / Noémie Merlant romance about love & memory. Still levitating from the last shots.“ (David Ehrlich, indieWIRE) „PORTRAIT OF A LADY ON FIRE is one of those quiet masterworks that sneaks up on you. Adele Hanele’s face in the closing moments is everything.“ (Eric Kohn, indieWIRE)
„Portrait of a Lady on Fire“ | © Pyramide Films
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★★★★½

„Liberté“ (Albert Serra)
Un Certain Regard

[Inhalt] Kurz vor der Französischen Revolution irgendwo zwischen Berlin und Potsdam: Madame de Dumeval und die Herzöge de Tesis und de Wand suchen die Hilfe des legendären deutschen Freigeistes Duc de Walchen (Helmut Berger) auf.

[Hintergrund]

[Kritiker] „Brings the feverish atmosphere and simmering eroticism of the stage play to a boiling point. A masterclass in lighting and dramaturgical nuance. Serra’s third major film of the decade and the first great film of Cannes 2019.“ (Jordan Cronk, Cinema Scope) „Albert Serra’s glumly Sadeian LIBERTÉ - 18th-century dogging de luxe. Like Borowczyk on Mogadon, or the 121st Day of Sodom after most people have left and the catering has run out.“ (Jonathan Romney, Screen Daily) „Eine Reise in die ewige Nacht des Zwielichts und der Ausschweifung. Über das Verlangen und den Sex als befreienden Antrieb, als demokratisierende Kraft und als Essenz der filmischen Sprache.“ (Manu Yáñez, Film Comment) „Leaving aside its graphic sexual content, I don’t think I’ve seen a film composed or lit like Albert Serra’s Liberté before. A high achievement in mise en scène. The best film I’ve seen so far at Cannes 2019.“ (Adam Cook, Cinema Scope)
Albert Serras „Liberté“ | © Román Yñán
„Parasite“ (Bong Joon-ho)
[Wettbewerb]

[Inhalt]
[Hintergrund]

[Kritiker] „PARASITE is like SHOPLIFTERS on pricey Korean bath salts, and that's a wonderful thing: so cumulatively tense, funny and terrifying, it's almost unfair when it becomes utterly heartbreaking in the final stretch. Bong d'Or, please.“ (Justin Chang, Los Angeles Times) „The class satire that bubbled under in last year's Cannes standouts Shoplifters and Burning erupts in Bong Joon Ho's marvelous #Parasite, which runs a kkochi skewer through Korean society and barbecues it.“ (Lee Marshall, Screen Daily) „PARASITE might be Bong Joon-ho’s best movie. it bundles up all his previous work into one angry, grounded, hilarious, and painfully bittersweet story about the horrors of co-existence in capitalism.“ (David Ehrlich, IndieWire) „Bong Joon-ho’s Parasite - best film I have seen at this festival by a light year. Bravura filmmaking of the highest order.“ (James Mottram, Total Film) „I adore Bong Joon-ho anyway, but even by his standards PARASITE is extraordinary.“ (Jessica Kiang, Variety) „Bong Joon-ho’s latest is the dazzling social-satire-cum-home-invasion-drama we need right now.“ (Dave Calhoun, TimeOut) „Bong Joon-ho's Parasite is the darkest & funniest film in Cannes competition; the merciless eat-the-rich Upstairs Downstairs comedy-horror the world needs right now. It's just brilliant.“ (Xan Brooks, Guardian)

„The Wild Goose Lake“ (Yi'nan Diao)
Wettbewerb

[Inhalt] Ein Gangsteranführer und eine junge Frau auf der Flucht lassen sich auf ein tödliches Spiel ein.

[Hintergrund]

[Kritiker] Viersterne-Höchstwertung (Michel Ciment, Positif) Quentin Tarantino gab bei der Gala-Premiere Standing-Ovation für den chinesischen Regisseur Yi'nan Diao. „A supremely confident crime-thriller: pitiless, churning, slightly opaque. Yinan Diao makes great use of rain, shadows, motorcycles, neon, nighttime. If it doesn’t add up to all that much, it’s nonetheless a pretty dazzling flexing of style.“ (Tim Grierson, Screen Daily) „The Wild Goose Lake may just end up being the last word in Chinese crime noir, because it does not want (or need) to be anything else.“ (Jessica Kiang, Variety) „It's a minor letdown after the genius of Black Coal, Thin Ice, but this ravishingly bleak Chinese noir confirms that Diao Yinan is a major director.“ (David Ehrlich, indieWIRE) „Aber The Wild Goose Lake wäre auch ein Meisterwerk, wenn es gar keine Handlung gäbe.“ (Thomas Schultze, Blickpunkt:Film)

„Leid und Herrlichkeit“ (Pedro Almodóvar)
Wettbewerb [Dt. Kinostart: 25.07.]

[Inhalt] Ein alternder Regisseur (Antonio Banderas) reflektiert die Entscheidungen, die er sein Leben getroffen hat. Dabei vermischen sich Vergangenheit und Zukunft.

[Hintergrund]

[Kritiker] „After a month or so, I still consider this one his Magnum Opus.“ (Cédric Succivalli, ICS) „Adored Pain & Glory. A graceful swan-dive through the past, perfectly played by a careworn Banderas. Feels like Almodovar's saddest, warmest & most personal film.“ (Xan Brooks, Guardian) „It may be the closest Almodóvar comes to crafting a memoir in the medium he knows best.“ (Eric Kohn, indieWIRE) „The director delivers another sensuous and deeply personal gem.“ (Peter Bradshaw, Guardian) „Beautiful, tender and (for all the autofiction elusiveness) intensely candid. Almodóvar going all-out Proustian.“ (Jonathan Romney, Screen Daily) Viersterne-Höchstwertung (Michel Ciment, Positif) „Pedro Almodóvar's PAIN AND GLORY is one of his finest.“ (Stephanie Zacharek, Time Magazine)

„A Hidden Life“ (Terrence Malick)
Wettbewerb

„I was left wondering if this great and singular filmmaker would ever give us another movie to love. I wonder no more. Sunday marked Malick’s return to Cannes, and it felt like a homecoming in more than one sense.“ (Justin Chang, Los Angeles Times) „Obviously his best film since The Tree of Life, but also a powerfully graceful portrait of defiance, and a provocative challenge to Scorsese's Silence.“ (David Ehrlich, indieWIRE) „Er hat Bilder von sublimer Schönheit, philosophische Tiefe & Aktualität in einem Europa, wo Menschen, die sich Christen schimpfen, wieder gegen andere hetzen.“ (Christian Jungen, NZZ) Viersterne-Höchstwertung (Michel Ciment, Positif) „Der neue Terrence Malick-Film ist fast so gut wie Der schmale Grat.“ (Jenny Jecke, Moviepilot)

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★★★★

„Bacurau“ (Juliano Dornelles & Kleber Mendonça Filho)
Wettbewerb

[Inhalt] Ein Dokumentarfilmer will ein Werk über ein brasilianisches Dorf drehen. Aber die Bewohner sind nicht das, als was sie sich ausgeben.

[Hintergrund] Kleber Mendonça Filho ist der Regie-Shootingstar Südamerikas. „Neighboring Sounds“ war 2012 noch ein Geheimtipp unter Festivaljunkies und Highbrow-Kritikern. Das teils sublim gespielte Charakterportrait „Aquarius“ mit der umwerfenden Sônia Braga dagegen wurde zwar in Cannes preistechnisch übersehen, war letztlich aber Filhos endgültiger internationaler Durchbruch. Sein neuer Film gehörte schon vor dem Festival zu den Most-Wanteds aus dem Wettbewerb. Nicht nur, weil er John Carpenters Track „Night“ im Score verwendet und Udo Kier richtig vom Leder ziehen lässt.

[Kritiker] „Ausufernd, brutal, eine Absage an Klischees voller Klischees, Assault on Precinct 13 in einem brasilianischen Dorf der nahen Zukunft. Mein Liebling im Wettbewerb bisher, nicht nur wegen der UFO-Drohnen.“ (Jenny Jecke, Moviepilot) „Ein faszinierend eigenständiges Stück Kino: Nicht verpassen.“ (Michael Sennhauser, SRF) „Psychedelischer Western, als hätte Alejandro Jodorowsky mit Hilfe von Werner Herzog ein Remake von Die glorreichen Sieben gedreht.“ (Thomas Schultze, Blickpunkt:Film) „The director of AQUARIUS has made a stealth action movie which cunningly develops his themes in a kickass manner!“ (Tim Robey, Daily Telegraph) „The director of Aquarius returns with a psychedelic Brazilian Western that’s part Seven Samurai, part Hostel, and maybe even part Udo Kier fighting ghosts with a sniper rifle. it obviously rules.“ (David Ehrlich, indieWIRE) „It's a tour de force. Clever, consequent, full of heart and ballsy af. Loved it.“ (Beatrice Behn, Kinozeit)

„The Lighthouse“ (Robert Eggers)
Directors' Fortnight

„It’s cinema to make your head and soul ring.“ (Robbie Collin, Daily Telegraph) „Robert Eggers’s gripping nightmare The Lighthouse is the best thing in Cannes with sledgehammer performances from Willem Dafoe and Robert Pattinson, like Steptoe and Son in hell.“ (Peter Bradshaw, Guardian) „The Lighthouse. Two men unravel on a crag. What a fantastically rich and intense celebration of cinema as art.“ (Lee Marshall, Screen Daily) „Well, well, well, well, well, well.“ (Thomas Schultze, Blickpunkt:Film)

„Mektoub, My Love: Intermezzo“ (Abdellatif Kechiche)

[Hintergrund] So viele schlechte Kritiker-Wortspiele, so viel aggressiv vorgetragene Verachtung und Hass können einfach nicht irren. Das kann nur ein spannender Film sein.

„Zombi Child“ (Bertrand Bonello)
Directors' Fortnight

„If you like ambitious scary films that go completely wackadoo at the end – and God knows I do – then Bertrand Bonello’s Zombi Child is all kinds of good news.“ (Robbie Collin, Daily Telegraph) „Wollte irgendwas von wegen 'I walked with a teenage Zombie in einem Mädcheninternat' schreiben, aber egal. Keine Ahnung, wie ich den unter 1000 Wörter beschreiben soll. Film des Festivals bisher. Mochte Nocturama trotzdem mehr.“ (Jenny Jecke, Moviepilot)

„Rocketman“ (Dexter Fletcher)
Außer Konkurrenz [Dt. Kinostart: 30.05.]

„Rocketman is magnificent and ridiculous, a feathered melanage of clichés and originality, of respectful homage and unrepentant nostalgia.“ (Stephanie Zacharek, Time Magazine) „Vielmehr stellt sich die Frage, warum Dexter Fletchers süffiges Musical nur außer Konkurrenz in Cannes gezeigt wird.“ (Thomas Schultze, Blickpunkt:Film) „Es ist natürlich ein bisschen übertrieben, Millionen in Richard Maddens Bewerbungsvideo für James Bond zu stecken, aber mich hat es überzeugt.“ (Jenny Jecke, Moviepilot)

„Deerskin“ (Quentin Dupieux)
Directors' Fortnight

[Inhalt] Die Obsession eines Mannes (Jean Dujardin) für seine Hirschfelljacke treibt ihn in Armut und Kriminalität.

[Hintergrund] Aktuell gibt es in der Arte-Mediathek einen Schwerpunkt zum Franzosen Quentin Dupieux, den man früher unter seinem Musiker-Pseudonym Mr. Oizo mit dem Welthit „Flat Beat“ kannte. Zu sehen sind seine Filme „Rubber“ und „Wrong“ sowie seine TV-Serie „Wrong Cops“ und eine 92-minütige Masterclass mit ihm.

[Kritiker] „It's a terrific, sly, dark, funny genre piece by the other great Quentin of contemporary cinema - Dupieux. It features three great performances - by Jean Dujardin, Adèle Haenel and a suede jacket.“ (Lee Marshall, Screen Daily) „Ein megalomanischer Spaß mit einem tollen Jean Dujardin. Und das schreibe ich als Dupieux-Skeptikerin.“ (Jenny Jecke, Moviepilot).

Taron Egerton in „Rocketman“ | © Paramount Pictures
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★★★½

„First Love“ (Takashi Miike)
Directors' Fortnight

[Inhalt] In einer Nacht in Tokio treffen sich der junge Boxer Leo und das drogensüchtige Callgirl Monica. Hinzu kommen ein korrupter Cop, ein Yakuza und eine Killerin der Triaden.

[Hintergrund]

[Kritiker] „Takashi Miike’s FIRST LOVE starts as hard-boiled pulp fiction before softening into a hilarious and violent and hilariously violent absurdist comedy about why it’s better to not be a yakuza. Top drawer stuff from the prolific director.“ (David Ehrlich, indieWIRE) „First Love is basically Takashi Miike’s True Romance dialled up to 11. Completely mad. Had an absolute blast with it.“ (Adam Woodward, Little White Lies)

„Beanpole“ (Kantemir Balagov)
Un Certain Regard

„Beanpole is incredibly bleak, but crafted with such care that it’s also deeply compelling. Events so disturbing that you long to look away are presented in images so striking that you cannot. It's my film of the festival so far.“ (Jessica Kiang, Variety) „Best things about Cannes so far: Balagov’s BEANPOLE ...“ (Nick James, Sight & Sound)

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