Mittwoch, 5. Februar 2014
Berlinale-Ticker 2014

China-Boom: Neo-Noir "Black Coal, Thin Ice" © Fortissimo Films
Absteigend aufgelistet sind hier die Berlinale-Filme 2014, die mich persönlich am meisten interessieren. Die eigene Vorfreude wie auch das Kritiker-Feedback vor Ort sorgen für die Abstufungen, die ich mit Sternen kenntlich mache. Filme, die auf anderen Festivals wie Sundance bereits entdeckt wurden, führe ich mit Kommentaren nicht noch mal gesondert auf (z. B. Boyhood, Blind, What We Do in the Shadows, Kumiko). Auch Most-Wanted-Filme wie "Snowpiercer" oder "Nymphomaniac", die ihren offiziellen Kinostart bereits vor der Berlinale erlebten, nenne ich nicht. Der Ticker wird mehrmals täglich upgedated:

--------------------------------------------------------------------

Most-Wanted 2014:

01. The Grand Budapest Hotel - Wes Anderson
02. Der Samurai - Till Kleinert
03. Black Coal, Thin Ice - Yi'nan Diao
04. Kraftidioten - Hans Petter Moland
05. Kreuzweg - Dietrich Brüggemann
06. Praia do Futuro - Karim Ainouz
07. Die geliebten Schwestern - Dominik Graf
08. The Kidnapping of Michel Houellebecq - Guillaume Nicloux
09. The Midnight After - Fruit Chan
10. The Second Game - Corneliu Porumboiu

--------------------------------------------------------------------
★★★★★

"The Grand Budapest Hotel" (Wes Anderson): "Think Tintin directed by Ernst Lubitsch." (Robbie Collin, The Telegraph) "Wistful as ever but maybe Wes Anderson's best." (Nick James, Sight & Sound) "Anderson’s most fun film since RUSHMORE." (Dave Calhoun, TimeOut) "It reaches a stratospheric climax in Wes Anderson's body of work." (Cédric Succivalli, ICS) "A vibrant and imaginative evocation of a bygone era, with a brilliant lead performance from Ralph Fiennes that lends Anderson’s latest exercise in artifice a genuine soul." (Justin Chang, Variety) "It's a Wes Anderson movie about Wes Anderson movies and holy shit is it great." (David Ehrlich, Badass Digest) "Dizzy, chintzy and improbably touching." (Guy Lodge, InContention) "Compared to heartfelt MOONRISE KINGDOM, Wes Anderson’s THE GRAND BUDAPEST HOTEL is a lark, but what an elaborately entertaining lark it is." (David Hudson, Fandor) "In a very appealing if outre way, its sensibility and concerns are very much those of an earlier, more elegant era." (Todd McCarthy, THR) "An opulent and strangely moving caper movie." (David Jenkins, Little White Lies) "A marzipan monstrosity." (Stephanie Zacharek, Village Voice) "It’s the most intensely pleasurable curtain-raiser in recent Berlinale history, if not ever. Compared with the grimy liqueur that often gets chosen, it’s like a magnum of house champagne." (Tim Robey, The Telegraph) "Anderson [hat] wieder einmal nach Herzenslust gespielt, gebastelt, schwadroniert, gemalt, und – ganz wunderbar – erzählt." (Brigitte Häring, Sennhauser) "Everything about THE GRAND BUDAPEST HOTEL is a welcome dose of originality." (Eric Kohn, indieWIRE)

[Womöglich der würdigste Berlinale-Eröffnungsfilm der Kosslick-Ära. Noch passender als "The Grandmaster" oder "La Vie en Rose". Ich hatte "Moonrise Kingdom" 2012 auf Platz zwei, hätte "The Grand Budapest Hotel" auch sehen wollen, wenn er verrissen worden wäre. Dazu kommen jetzt Lubitsch, Stefan Zweig und Ruritanien.]

--------------------------------------------------------------------
★★★★½

"Der Samurai" (Till Kleinert): "I'm stunned by the first Berlinale genre masterpiece, best described as DRESSED TO KILL through a Jörg Buttgereit filter. Every genre film festival will want this movie, only the brave will dare show it." (Alan Jones, Fright Fest) "DER SAMURAI gefällt in einer im deutschen Kino selten gesehenen Konsequenz des Exzesses." (Danny Gronmaier, Critic) "Durchaus in Sichtweite zu den bizarren Sudeleien eines Takashi Miike." (Thomas Groh, Perlentaucher) "Ein herrlich blutiger Film." (Patrick Wildermann, Tagesspiegel) "Ein homoerotisch aufgeladener Coming-of-Age-Revenge-Film, alptraumhafter Thriller und wildes Märchen." (Björn Helbig, Kino-Zeit)

[Wäre aufgrund der Bilder und der Hintergrundgeschichte mein einziger Midnight-Geheimtipp gewesen. Umso schöner, dass ihn Fright Fest-Chef Alan Jones gleich am ersten Tag für sich entdeckte.]

"Black Coal, Thin Ice" (Yi'nan Diao): "Brilliantly directed chinese MEMORIES OF MURDER with an oblique focus on gender. Might be that film's equal." (David Ehrlich, Badass Digest) "Sometimes-brilliant neo-noir undone by diffuse script + femme fatale's Paul Dano-ness." (Neil Young, THR) "Occasionally brilliant spin on film noir and femme fatale that goes downhill after a good first half." (Janz Anton-Iago, The Moviejerk) "Perhaps the most innovative of the Chinese films creating buzz in Berlin, it's a salute to the classic Hollywood film noir and an exciting stylistic tour-de-force." (Deborah Young, THR) "The unadorned, unflattering, raw and lifelike portrait of a mid-size Northern Chinese town in winter." (Dan Fainaru, Screen Daily) "Ein Genrefilm, der Funken schlägt." (Michael Kienzl, Critic) "The standout of Berlinale's China-heavy competition is Diao Yinan's gripping art-house noir, BLACK COAL, THIN ICE." (Scott Foundas, Variety) "A consistently entertaining noir policier." (Geoff Andrew, Sight & Sound) "Meisterliches Genrekino." (Felicitas Kleiner, Filmdienst) "An atmospheric serial-killer mystery that's part genre spin and part stylised psychodrama." (Derek Elley, Film Business Asia) "My Berlinale-favs in competion: BOYHOOD, BLACK COAL, THIN ICE, '71, THE GRAND BUDAPEST HOTEL." (Dominik Kamalzadeh, Standard)

[Ich liebe den Filmtitel. Die wenigen veröffentlichten Szenen und Bilder wirken magisch. Chinesisch dominiert war die Berlinale nicht, aber gewisse Duftmarken scheinen sie schon gesetzt zu haben.]

"Kraftidioten" (Hans Petter Moland): "An engaging mix of strikingly snowy Norwegian revenge thriller & dry black comedy." (Geoff Andrew, Sight & Sound) "That was badass! Stellan Skarsgård goes all out revenge in snowy Norway. Very dark, brutally dark humor abound." (Alex Billington, FirstShowing) "Loved IN ORDER OF DISAPPEARANCE. Terrific Nordic gangster noir, with humour as dry as ice. Skarsgård channels Clint Eastwood." (Janz Anton-Iago, The Moviejerk) "There hasn’t been this much blood spilled with this much droll dark humor in a frigid, snowbound landscape since the Coen Brothers fed a hapless Steve Buscemi into a wood chipper in FARGO." (David Rooney, THR) "It's a delightfully sustained and engagingly absurd film." (Mark Adams, Screen Daily) "Ein Highlight." (Daniel Sander, Spiegel Online) "From its double-digit body count to the Dirty Harry-like intensity it feels more like an American crime thriller than virtually anything Scandinavia has produced before." (Peter Debruge, Variety) "Mit den unglaublich schönen und auch witzigen Bildern ist dieser Film ein ganz grosses Vergnügen." (Brigitte Häring, Sennhauser) "Ein echtes Knallbonbon." (Susanne Ostwald, NZZ) "It's the movie Quentin Tarantino might have made if he were charged with building an action film around Stellan Skarsgård and filming it, on a relatively modest scale, in snowiest Scandinavia." (Stephanie Zacharek, Village Voice)

[Molands skurrile, bitter-süße Gangsterfilm-Groteske "Ein Mann von Welt", die vor vier Jahren ihre Weltpremiere auf der Berlinale feierte, gehört zu meinen absoluten Geheimtipps, wenn es um Kultkomödien mit hohem Wiedersehenswert geht.]

"Kreuzweg" (Dietrich Brüggemann): "It's a near note-perfect satire about a teenage girl Catholic fundamentalist who wants to sacrifice herself to God. Film is poised brilliantly between belief and skepticism and is funny and tragic by turns." (Nick James, Sight & Sound) "Wickedly, indeed satanically funny story of a 14-year-old girl's religious trials, beautifully framed by Bruggemann." (Kate Muir, The Times) "A superbly acted, staged & written story of a teenage girl destroyed by family faith." (Geoff Andrew, Sight & Sound) "14 shots about faith-based education. 'Rigour' as sub-Hanekan teaching aid. Smirky, dogmatic and oppressive." (Tim Robey, The Telegraph) "Equal parts CARRIE, WHITE RIBBON & DOGTOOTH + very nasty sense of humour, worked like gangbusters for me." (David Jenkins, Little White Lies) "Loved STATIONS OF THE CROSS. Its incredibly formal denunciation of Christianity was beautiful presented in an engaging post-modern fashion." (Patrick Gamble, CineVue) "A rigorous, stylistically impeccable tale." (Dan Fainaru, Screen Daily) "A remarkable, formally rigorous descent into hell for a German teenage girl." (Boyd van Hoeij, THR) "Großes Kino." (Claudia Lenßen, Tip-Berlin) "Nicht viel mehr als eine Freakshow fundamentalistischer Religiosität." (Felicitas Kleiner, Filmdienst) "Ein radikaler, formal strenger, quälender, aber unheimlich nachwirkender Film." (Peter Zander, Berliner Morgenpost) "Eine Provokation." (Lea van Acken, Filmdienst) "Formal wie inhaltlich herausragend." (Susanne Ostwald, NZZ)

[Die auf der Berlinale nur schwerlich zu begeisternden britischen Filmkritiker sind aus dem Häuschen. Der Backlash allerdings wird nach Brüggemanns letztjähriger Abrechnung mit der Berliner Schule (Stichwort: "Gold") nicht lange auf sich warten lassen.]

--------------------------------------------------------------------
★★★★

"Praia do Futuro" (Karim Ainouz): "Ein Melodram, aber ein men’s film." (Till Kadritzke, Critic) "Low on dialogue, high on gorgeously moody photography, this is a thoughtful, erotically-charged piece." (Jonathan Romney, Screen Daily) "At the Berlinale Competition world premiere of Karim Ainouz' gorgeous PRAIA DO FUTURO." (Ira Sachs, "Love Is Strange"-Regisseur) "Works best as a baroque postcard about the fragile nature of love and the risks we'll take just to get a taste." (Patrick Gamble, CineVue) "Beyond awful, cigarette-paper thin story of transcontinental gay love affair. Metaphors abound." (David Jenkins, Little White Lies) "Der Plot ertrinkt in Schönheit." (Daniela Sannwald, Tagesspiegel) "Aïnouz' Stil erinnert ein wenig an jenen von Claire Denis: wie er die Männerkörper ins Bild rückt, sich an deren Ausdrücken orientiert, die mit der Umgebung zu einer Sensation verschmelzen." (Dominik Kamalzadeh, Standard) "I haven't seen much in Berlin that really got my heart racing, but PRAIA DO FUTURO totally did." (Guy Lodge, InContention)

[Auf einen zweiten Alain Guiraudie zu hoffen, ist wahrscheinlich verwegen, aber selbst aus der Ferne strahlt der Film noch hell aus dem Wettbewerb. Angenehm widersprüchliche Reaktionen vor Ort!]

"Die geliebten Schwestern" (Dominik Graf): "The first great film of Berlinale: Wes Anderson's GRAND BUDAPEST HOTEL. The second? Dominik Graf's BELOVED SISTERS." (Scott Foundas, Variety) "Too long, too wordy, still absorbing epistolary saga of Schiller's love life. Touches of Ruiz, Truffaut's ANNE & MURIEL." (Tim Robey, The Telegraph) "A watchable if overlong and sometimes clunky account of Schiller's relationship with two sisters." (Geoff Andrew, Sight & Sound) "Dominic Graf's epistolary saga SISTERS about great German poet Schiller's menage a trois includes every genius bio cliché." (Nick James, Sight & Sound) "Schwebend, fein gesponnen, so zart wie leidenschaftlich, klug und hinreißend. Kurzum: Es ist ein Film zum Niederknien und Küssen." (Anke Westphal, Berliner Zeitung) "Der Höhepunkt der bisherigen Bärenkonkurrenz!" (Felicitas Kleiner, Filmdienst) "Er hat etwas von den Filmen des Eric Rohmer, ist mehr Lust an der Sprache als Lust an der Lust." (Jan Schulz-Ojala, Tagesspiegel) "Keine Künstler-Überhöhung, sondern menschliche Zweifel in einer kühnen Fusion aus klassischem Melodrama und Modernismus." (Christoph Huber, Die Presse) "Grafs wunderschöner Film lebt vor allem von der Sprache, den bestechenden Dialogen und Schillers Poesie, die alles durchdringt." (Susanne Ostwald, NZZ)

[Der ewige Windmühlenkampf des bei uns nahezu kultisch verehrten Dominik Graf um seinen internationalen Durchbruch wird, aus der Ferne betrachtet, nicht gerade leichter mit drei Stunden Laufzeit und dem Themenfeld Weimarer Klassik.]

"The Kidnapping of Michel Houellebecq" (Guillaume Nicloux): "Droll fly-on-waller mutates to captivatingly cockeyed crime-comedy." (Neil Young, THR) "Nice, wry, relaxed and extremely entertaining. A French literary Curb Your Enthusiasm." (Jonathan Romney, Sight & Sound) "PAIN & GAIN meets MY DINNER WITH ANDRE." (Andrew Grant, Manifesto Film) "Nicloux' Film ist eine freche Komödie." (Dominik Kamalzadeh, Standard) "If, at this year’s Berlinale, there’s a funnier film, I’ll be surprised." (David Hudson, Fandor) "It is fucking hilarious." (Eric Kohn, indieWIRE) "Hilarious semi-biographical story of Houellebecq enjoying being kidnapped. A highlight!" (Tom Cottey, Reflections) "A briskly enjoyable reality comedy." (Scott Foundas, Variety)

"The Midnight After" (Fruit Chan): "A wildly inventive ride that pushes the comedy-horror-fantasy genre in challenging directions." (Derek Elley, Film Business Asia) "It's all over the place, lurching from goofball comedy to pulpy horror to mawkish melodrama." (David Rooney, THR) "A deliriously high-concept and gleefully low-budget horror-comedy." (Maggie Lee, Variety) "Ein eigensinniger, widerständiger Autorenfilm." (Lukas Foerster, Perlentaucher) "THE MIDNIGHT AFTER is basically a mashup of EBOLA SYNDROME and BIO ZOMBIE directed by Samson Chiu. I'm in love." (Jenny Jecke, The Gaffer)

--------------------------------------------------------------------
★★★½

"Stereo" (Maximilian Erlenwein): "Mischt Stil- und Erzählelemente aus David Finchers FIGHT CLUB mit denen eines Hongkong-Gangsterfilms. Ein Jungsfilm für harte Männer. Ein sehr gelungenes Werk." (Rüdiger Suchsland, D-Radio Kultur) "Definitiv nur für Erwachsene." (Jörg Gerle, Filmdienst)

"No Man's Land" (Hao Ning): "Devilishly plotted Western. Brutal, bloody, funny, elegiac and philosophical. Very Coen-esque." (Janz Anton-Iago, The Moviejerk) "Beunruhigt nachhaltig das Publikum und unterhält es zugleich meisterlich." (Alexandra Seitz, tip-Berlin) "This boisterous entertainment by Ning Hao is in a vein of pastiche updated spaghetti Western action that you might call ‘phoney Leone’." (Jonathan Romney, Screen Daily) "The film is slick, relentlessly eventful, bloody and ludicrous, and clearly aimed to appeal primarily to teenage boys." (Geoff Andrew, Sight & Sound)

"'71" (Yann Demange): "Überraschend starker Wettbewerbsbeitrag." (Dominik Kamalzadeh, Standard) "Gripping stuff, THE TROUBLES a la John Carpenter or Walter Hill. The most nocturnal film in Berlinale 2014?" (Jonathan Romney, Sight & Sound) "Stygian thriller about sectarian crossfire, one long night's shredding of nerves. Apocalyptic dread, bold craft. All quite PRECINT 13." (Tim Robey, The Telegraph) "Gritty, grubby, grainy behind-enemy-lines shoot-em-up, didn't work for me at all. Lots of panting." (David Jenkins, Little White Lies) "It's a knockout." (Eric Kohn, indieWIRE) "A very well shot, suspenseful if so-so noir thriller." (Geoff Andrew, Sight & Sound) "Wringing every sweat-bead of tension from its fiercely concentrated narrative." (Guy Lodge, InContention) "Ein dichtes Action-Drama, das Drehbuch ist preiswürdig." (Wenke Husmann, Zeit)

--------------------------------------------------------------------
★★★

"Joy of Man's Desiring" (Denis Côté): "A poetic, hybrid and entirely mesmerising study of industrial life." (Jonathan Romney, Sight & Sound) "If the Harvard Sensory Ethnographic lab remade OFFICE SPACE." (Eric Kohn, indieWIRE)

"Das finstere Tal" (Andreas Prochaska): "DAS FINSTERE TAL ist ein visuelles und tongewaltiges Meisterwerk aus den Alpen, das dichter an Sergio Corbuccis grimmigen LEICHEN PFLASTERN SEINEN WEG ist als an Alfred Weidenmanns bildschönem AN HEILIGEN WASSERN. (Jörg Gerle, Filmdienst) "Es braucht hier kaum Worte, der Film lebt von seinen großartigen Berg- und Gesichtslandschaften." (Peter Zander, Berliner Morgenpost) "Intermittently entertaining, DARK VALLEY scores highly on magnificent photography and atmosphere but loses on limp storytelling." (Jonathan Romney, Screen Daily) "An unoriginal Schnitzel Western. At best an act of cultural ventriloquism, in which a German-language movie speaks with a wholly American genre voice." (Jessica Kiang, The Playlist) "A leaden, humorless affair." (Jay Weissberg, Variety)

... comment