Montag, 13. Februar 2012
Berlinale-Ticker: 14. Februar
"Tabu" (Miguel Gomes) ****½
[Wettbewerb]

"Epic ironical OUT OF AFRICA pastiche with amazing moments. No, this sublime film cannot be summed up in a Tweet. Suffice to say, it's stratospheres above the comp & a masterpiece", twittert David Jenkins (TimeOut London). "Golden Bear, please (A)", twittert Tim Robey (The Telegraph). "Gomes' TABU ist das erste Meisterwerk hier, eine Ode an eine vergebliche Liebe, in die Kino- und Kolonialgeschichte verwoben ist", twittert Dominik Kamalzadeh (Der Standard). "A mesmerizing, lyrical meditation on colonialism, just heated up the competition", twittert Eric Kohn (indieWIRE). "Ein Überraschungskind von Todd Solondz und Joe Weerasethakul - für mich der mit Abstand beeindruckendste Wettbewerbsbeitrag", twittert Hendy Bicaise (accreds.fr) so ungefähr. "I thought TABU was incredible. Best film in the competition heading into the second week", twittert Robert Beames (The Telegraph). "TABU by Portugal's Miguel Gomes is a typically odd, oddly touching mix of whimsy and lyricism about illicit passion remembered", twittert Geoff Andrew (Sight & Sound). "Miguel Gomes's Africa love story TABU mixes Oliveira poetics with colonial ethnography to create a fitful, whimsical curiosity", twittert Nick James (Sight & Sound). "A beautifully hypnotic love story told through a dream like flashback - one of the best I've seen so far", twittert der britische Filmblog Cine Vue. Die kleine Kultpostille Cinema Scope ist eine halben Stunde nach der Vorführung immer noch vor Ergriffenheit sprachlos. "Der Film ist garantiert bald im Arte-Nachtprogramm zu sehen", prognostiziert dagegen nüchtern Andreas Borcholte (Spiegel). "A black & white, Academy ratio love story with a love of cinema and sound/silence trickery. And yet for all that, nothing like THE ARTIST. The equivalent of Uggie the dog was a nameless semi-pet crocodile. A must-see", twittert Catherine Bray (BBC). Ein sehr schönes Interview hat Tip-Berlin mit Miguel Gomes und der Co-Produzentin Maren Ade geführt. "Another charmingly eccentric exercise in meta-fiction from Portugal’s offbeat new directing star Miguel Gomes -- and yet, fun as it generally is, there is something that doesn’t quite click in TABU", schreibt Deborah Young (THR). "Inventive, appealing and idiosyncratic, TABU’s flickering monochromatic images accompanied by a tinkling piano in even its opening preamble can’t help but call to mind THE ARTIST and other recent film homages, but Miguel Gomes is very much his own artist, and TABU a decidedly unusual film", schreibt Fionnuala Halligan (Screen Daily). "Holy wow: A wry post-colonial essay, a Murnau-to-Martel cinematic quilt, and the most romantic film I've seen in forever (A-/A)", twittert Guy Lodge (HitFix). "Gomes’s style here is winsome and affectionate; at times, it’s a little too arch and self-aware. But the picture’s satiny imagery, rendered in black, white and every glorious gradation in between, is so lovely that that hardly matters", schreibt Stephanie Zacharek (Movieline).

"Was bleibt" (Hans-Christian Schmid) **½
[Wettbewerb]

"Bitter sliver of a family-crisis drama, strongly-played across the board, if a tad unadventurous (B)", twittert Tim Robey (The Telegraph). "The Movie, filmed through Bier goggles, soft furnishings by Ikea of Sweden", twittert David Jenkins (TimeOut London). "Ein starkes Motiv, doch leider kein guter Film", urteilt Andreas Borcholte (Spiegel). "An absorbingly detailed snapshot of a troubled family, WAS BLEIBT is distinguished by the smart psychological observation of Lange’s screenplay and the precision and restraint of Schmid’s direction, which keeps the histrionics on a low flame even at points of maximum anxiety. Melancholy, affecting and tender without being sentimental", schwärmt überraschenderweise David Rooney (THR). "Ein Film über Einsamkeiten; ein einsamer Film. WAS BLEIBT gehört zu den Kinoerlebnissen, die auf Festivals leicht im Getöse untergehen. Auch die sogenannten leisen Werke brüllen ja, nur eben nach innen. Dieser Film aber spricht ganz ruhig vor sich hin. Das ist vielleicht das Unheimlichste an ihm", schreibt Andreas Kilb (FAZ). Auch der Hans-Christan Schmid-Fanboy Nils Bokelberg (Fünf Filmfreunde) war sehr aus dem Häuschen.

---Entdeckungen---

"Love" (Panorama, Doze & Niu Chen-Zer): "Just saw my favourite film of the Berlinale so far in the utterly gorgeous Friedrichstadt Palast theatre. LOVE", twittert Guy Lodge (HitFix).

"Joven y Alocada" (Generation, Marialy Rivas): Nils Bokelberg (Fünf Filmfreunde) ist begeistert und hat sich in die Hauptdarstellerin verknallt. Letztes Jahr war ja sein Liebling der eher nervige Miranda July-Film "The Future". Aber hier verspricht er "Sex, Sex, Sex". Na, immerhin! Und der Trailer macht was her!

"A Night Too Young" (Forum, Olmo Omerzu): "Smartly-handled innocence-in-peril featurette introduces a promising new writer-director from central Europe", findet Neil Young (THR), der einmal ausnahmsweise nicht bremsen muss, sondern der bisher einzige Anhänger ist.

"Rebelle" (Wettbewerb, Kim Nguyen): "Absolutely floored by WAR WITCH in (embargoed) preview. Story of child soldiers filmed in the Congo. Best film I've seen", twittert Kate Muir (Times).

---Zwischenstände---

Die Kritikerin Felicitas Kleiner vom Filmdienst zeigt sich angesichts des diesjährigen Wetbewerbsprogramms höchst zufrieden. Ihre Lieblinge sind "Barbara", "L'enfant d'en haut" und "Jayne Mansfield's Car".

Der sehr fleißige David Jenkins von TimeOut London fliegt wieder zurück auf die britische Insel, aber nicht bevor er konstatiert, dass er insgesamt zwanzig Filme gesehen hat, wobei TABU der beste und IRON SKY der schlechteste war. Zusammen mit seinen britischen Kollegen Tim Robey, Geoff Andrew, Nick James und Guy Lodge gehörte Jenkins zu meinen wichtigsten ersten Twitter-Quellen. Guter Mann!

Die zwei Lieblingsfilme des nur schwer zu begeisternden Variety-Kritikers Boyd van Hoeij heißen "L'enfant d'en haut" und "Hemel".

Der von mir sehr geschätzte Guardian-Kritiker Peter Bradshaw ist zum zweiten Jahr in Folge nicht auf der Berlinale vertreten, was sich vor allem an der katatstrophal einfallslosen und bleiern uninspirierten Berichterstattung von Andrew Pulver zeigt. Jetzt twittert Bradshaw: "I always whinge about the bitter cold at the Berlinale but now I'm not there I sort of miss it!"

... comment