Sonntag, 12. Februar 2012

schwanenmeister, 22:26h
"L'enfant d'en haut" (Ursula Meier) ****½
[Wettbewerb]
"Not a fluke. More conventional/naturalistic and less theatrical, but says/does/achieves just as much", twittert David Jenkins (TimeOut London) und gibt viereinhalb Sterne. "Competition improves with SISTER, Swiss helmer Ursula Meier's follow-up to HOME. Tender realism a la Dardenne about child thief", twittert Geoff Andrew (Sight & Sound). "Ursula Meier's SISTER a strong realist portrait of a boy thief in a skiing resort played with panache by Kacey Mottet Klein", twittert sein Kollege Nick James (Sight & Sound) und stimmt zu. "Chalet Thieves, blessed with un-Dardennes-ish mischief and Agnès Godard. Seydoux wakes up; Klein's a marvel (B+)", twittert Tim Robey (The Telegraph). Die Briten sind also richtig aus dem Häuschen. "Ursula Meiers L'ENFANT D'EN HAUT, einer der besten Wettbewerbsfilme: Ein Kind gondelt durch (Ski-)Welten und imitiert die Ökonomie", twittert Dominik Kamalzadeh (Standard). "Ursula Meier out-Dardennes the Dardennes. Nearly perfect in every regard. Agnès Godard (as usual) in top form", twittert Andrew Grant (Manifesto Film). "Kacey Mottet Klein for Darstellerpreis! ein Junge in den Hüllen des erwachsenen Lebens", twittert Matthias Dell (Freitag). "Full of hidden depths, SISTER is truly magical, thrusting the audience through a gamut of emotions and brilliantly immersing the viewer into this fascinating setting where the rich frolic high above the poor, like gods with little concern for those less privileged below", schreibt Patrick Gamble (Cine Vue) und gibt die Höchstwertung. "SISTER by Ursula Meier is amazing. Serious contender to the Golden Bear", twittert Enrico Vannucci (Ozu Film Festival). "SISTER ist auf der Berlinale neben BARBARA und CAPTIVE der dritte heiße Favorit auf einen Bären. Aber der Film - der bereits einen deutschen Verleih hat - wird über die Berlinale hinweg eine sicherlich glanzvolle Zukunft haben", glaubt Joachim Kurz (Kino-Zeit). "This is a tough and tender drama held together by its unwavering, sympathetic focus on the mixed-up, love-starved twelve-year-old boy", schreibt Lee Marshall (Screen Daily). "SISTER ist der bislang klügste Wettbewerbsbeitrag, weil er die Zusammenhänge von ökonomischen und emotionalen Zwängen nie mit mehr Worten und Gesten als nötig beschreibt", findet Andreas Busche (taz). "Favorite Berlinale competition film so far: Ursula Meier's SISTER, which is less ambitious than HOME but fluid, bittersweet, Dardenne-like", twittert Eric Kohn (indieWIRE). "The film everyone says KID WITH A BIKE is: spry, witty, responsive study of adjustable child morals; young Klein dazzles. Also boasts best-yet turn from a funkier-than-usual Lea Seydoux, and Agnès Godard's magic camera roving across the Alps. What's not to love?", fragt Guy Lodge (HitFix).
"Shadow Dancer" (James Marsh) ***½
[Wettbewerb]
"Der Film hat mich wirklich umgehauen, er ist inszeniert wie eine einzige Beklemmung. Ich bedauere, dass er außer Konkurrenz läuft", schwärmt Katja Nicodemus im D-Radio Kultur. "Andrea Riseborough in great film shocker! A Rolls Royce genre thriller. Tinker who", twittert David Jenkins (TimeOut London) und gibt vier Sterne. "Marsh returns to coolly drab RED RIDING mode - fine by me, and Riseborough's strong, but it zigs where I expect it to zig. Other critics I love terribly excited about SHADOW DANCER -- I want to go with them, and don't quite know why I can't. Ask me in 3 months (B)", twittert Guy Lodge (HitFix). "Script weaknesses make SHADOW DANCER an ordinary NI Troubles thriller; sharp opening does not follow through", twittert Nick James (Sight & Sound). "The film is an atmospheric, highly personal and often intricately plotted exposition of what it must have been like at ground level during a terrible part of Irish history", schreibt Derek Malcolm (London Evening Standard). "Sehr sehenswert, auch wegen des schönen 'Dame, König, As, Spion'-Retro-Looks", schreibt Andreas Borcholte (Spiegel). "Egal, welche Regularien bestimmt haben, dass SHADOW DANCER nur außer Konkurrenz im Wettbewerb gezeigt werden durfte, sie sollten Angesichts der Leistung von Andrea Riseborough ausgesetzt werden. Sie und dem furiose Schluss des Films, der aus einem recht engen, fast kammerspielartigen Thriller ein Epos des Bösen macht, sollte man einen Sonderpreis für die 'dunkle Seite' verleihen", findet Felicitas Kleiner (Fimdienst).
"Jayne Mansfield's Car" (Billy Bob Thornton) ***
[Wettbewerb]
"Finally! A crowdpleaser: Billy Bob's JAYNE MANSFIELD'S CAR is like a southern-fried ROYAL TENENBAUMS. Charming and unpredictable", twittert David Jenkins (TimeOut London). "BB Thornton's film is parts Tennessee Williams, black comedy, kitsch and lunacy; uneven in tone but big fun", twittert Nick James (Sight & Sound). "Billy Bob T's eccentric, enjoyable JAYNE MANSFIELD'S CAR is a darkly comic 69 Alabama saga. Great perfs by Duvall, Hurt, Bacon", twittert Geoff Andrew (Sight & Sound). "Loved JANE MANSFIELD'S CAR from Billy Bob Thornton...deep Southern war-scarred barkingness. You'll want to see this one folks", twittert Kate Muir (Times). "Thematically diffuse, tonally inconsistent and blighted by an inauthentic feel for its story’s time and place, it sits awkwardly between sober human drama and lighter dysfunctional-family turf, constantly striving for unearned emotions", schreibt David Rooney (THR). "Deep-fried daddy issues, fraternal bonding, breakneck tone shifts: it's a Tim McGraw album set to film (C)", twittert Guy Lodge (HitFix). Die L.A. Times wie D-Radio Kultur haben einige Auszüge aus der bewegenden Pressekonferenz zusammengetragen. "A chocolate box vision of the 60s South with rippling undercurrents of death and perversion", twittert noch mal David Jenkins (TimeOut London) und vergibt vier Sterne. "Das Ergebnis mag man zwar nicht ganz als Meisterwerk bezeichnen, es besitzt aber den rauen Charme der Nichtroutine. Und mit Robert Duvall einen absoluten Bärenfavoriten", meint Barbara Schweizerhof (taz). "Thornton inzsnierte den Stoff als Screwball-Variante von KATZE AUF DEM HEISSEN BLECHDACH. Zum ersten Mal in diesem Berlinale-Jahrgang konnten die Festivalbesucher befreit auflachen, denn Thorntons Gespür für Situations- und Tragikomik ist fantastisch", schreibt Andreas Borcholte (Spiegel). "Thornton balanciert grandios Melancholie mit absurdem Humor aus, trumpft mit der sonnigen, in hellen, pastelligen Farbwerten gestalteten 60s-Retro-Kulisse auf und macht hinter dieser Fassade allmählich die schwarzen, schmerzenden Stellen in der Psyche seiner Protagonisten sichtbar", schreibt Felicitas Kleiner (Filmdienst). "It is a sprawl of a movie, wonderful in some small, intimate ways but confounding when you step back to look at the bigger picture", denkt Stephanie Zacharek (Movieline).
---Entdeckungen---
"Everybody in Our Family" (Forum, Radu Jude): "Favorite of Berlinale so far, tense Romanian black comedy, equal parts DADDY LONGLEGS & TUESDAY AFTER XMAS", twittert Eric Kohn (indieWIRE). "Romania's EVERYONE IN OUR FAMILY may be my best Berlin film yet. Tense, true, darkly funny tale of domestic turmoil", twittert Geoff Andrew (Sight & Sound).
"Avalon" (Forum, Axel Petersén): "The forum really isn't at all bad this year. First there was THE LAST FRIDAY, then WHAT IS LOVE, and now AVALON. Next!", twittert Geoff Andrew (Sight & Sound). Nils Bokelberg von den Fünf Filmfreunden war auch angetan - oder zumindest hat ihn der Film beschäftigt.
---Zwischenstände---
Nach acht Wettbewerbsbeiträgen sieht der Kritikerchart von Screen Daily wie folgt aus: 01. Barbara (3,3) 02. Caesar Must Die (3,0) 03. Coming Home (2,5) 04. Farewell My Queen (2,1) 05. Today (2,1). Zwei Mal wurde bisher die Höchstwertung von vier Sternen gezückt: Scott Foundas (Film Comment) verehrt "Barbara", und Derek Malcolm (London Evening Standard) liebt "Caesar Must Die".
[Wettbewerb]
"Not a fluke. More conventional/naturalistic and less theatrical, but says/does/achieves just as much", twittert David Jenkins (TimeOut London) und gibt viereinhalb Sterne. "Competition improves with SISTER, Swiss helmer Ursula Meier's follow-up to HOME. Tender realism a la Dardenne about child thief", twittert Geoff Andrew (Sight & Sound). "Ursula Meier's SISTER a strong realist portrait of a boy thief in a skiing resort played with panache by Kacey Mottet Klein", twittert sein Kollege Nick James (Sight & Sound) und stimmt zu. "Chalet Thieves, blessed with un-Dardennes-ish mischief and Agnès Godard. Seydoux wakes up; Klein's a marvel (B+)", twittert Tim Robey (The Telegraph). Die Briten sind also richtig aus dem Häuschen. "Ursula Meiers L'ENFANT D'EN HAUT, einer der besten Wettbewerbsfilme: Ein Kind gondelt durch (Ski-)Welten und imitiert die Ökonomie", twittert Dominik Kamalzadeh (Standard). "Ursula Meier out-Dardennes the Dardennes. Nearly perfect in every regard. Agnès Godard (as usual) in top form", twittert Andrew Grant (Manifesto Film). "Kacey Mottet Klein for Darstellerpreis! ein Junge in den Hüllen des erwachsenen Lebens", twittert Matthias Dell (Freitag). "Full of hidden depths, SISTER is truly magical, thrusting the audience through a gamut of emotions and brilliantly immersing the viewer into this fascinating setting where the rich frolic high above the poor, like gods with little concern for those less privileged below", schreibt Patrick Gamble (Cine Vue) und gibt die Höchstwertung. "SISTER by Ursula Meier is amazing. Serious contender to the Golden Bear", twittert Enrico Vannucci (Ozu Film Festival). "SISTER ist auf der Berlinale neben BARBARA und CAPTIVE der dritte heiße Favorit auf einen Bären. Aber der Film - der bereits einen deutschen Verleih hat - wird über die Berlinale hinweg eine sicherlich glanzvolle Zukunft haben", glaubt Joachim Kurz (Kino-Zeit). "This is a tough and tender drama held together by its unwavering, sympathetic focus on the mixed-up, love-starved twelve-year-old boy", schreibt Lee Marshall (Screen Daily). "SISTER ist der bislang klügste Wettbewerbsbeitrag, weil er die Zusammenhänge von ökonomischen und emotionalen Zwängen nie mit mehr Worten und Gesten als nötig beschreibt", findet Andreas Busche (taz). "Favorite Berlinale competition film so far: Ursula Meier's SISTER, which is less ambitious than HOME but fluid, bittersweet, Dardenne-like", twittert Eric Kohn (indieWIRE). "The film everyone says KID WITH A BIKE is: spry, witty, responsive study of adjustable child morals; young Klein dazzles. Also boasts best-yet turn from a funkier-than-usual Lea Seydoux, and Agnès Godard's magic camera roving across the Alps. What's not to love?", fragt Guy Lodge (HitFix).
"Shadow Dancer" (James Marsh) ***½
[Wettbewerb]
"Der Film hat mich wirklich umgehauen, er ist inszeniert wie eine einzige Beklemmung. Ich bedauere, dass er außer Konkurrenz läuft", schwärmt Katja Nicodemus im D-Radio Kultur. "Andrea Riseborough in great film shocker! A Rolls Royce genre thriller. Tinker who", twittert David Jenkins (TimeOut London) und gibt vier Sterne. "Marsh returns to coolly drab RED RIDING mode - fine by me, and Riseborough's strong, but it zigs where I expect it to zig. Other critics I love terribly excited about SHADOW DANCER -- I want to go with them, and don't quite know why I can't. Ask me in 3 months (B)", twittert Guy Lodge (HitFix). "Script weaknesses make SHADOW DANCER an ordinary NI Troubles thriller; sharp opening does not follow through", twittert Nick James (Sight & Sound). "The film is an atmospheric, highly personal and often intricately plotted exposition of what it must have been like at ground level during a terrible part of Irish history", schreibt Derek Malcolm (London Evening Standard). "Sehr sehenswert, auch wegen des schönen 'Dame, König, As, Spion'-Retro-Looks", schreibt Andreas Borcholte (Spiegel). "Egal, welche Regularien bestimmt haben, dass SHADOW DANCER nur außer Konkurrenz im Wettbewerb gezeigt werden durfte, sie sollten Angesichts der Leistung von Andrea Riseborough ausgesetzt werden. Sie und dem furiose Schluss des Films, der aus einem recht engen, fast kammerspielartigen Thriller ein Epos des Bösen macht, sollte man einen Sonderpreis für die 'dunkle Seite' verleihen", findet Felicitas Kleiner (Fimdienst).
"Jayne Mansfield's Car" (Billy Bob Thornton) ***
[Wettbewerb]
"Finally! A crowdpleaser: Billy Bob's JAYNE MANSFIELD'S CAR is like a southern-fried ROYAL TENENBAUMS. Charming and unpredictable", twittert David Jenkins (TimeOut London). "BB Thornton's film is parts Tennessee Williams, black comedy, kitsch and lunacy; uneven in tone but big fun", twittert Nick James (Sight & Sound). "Billy Bob T's eccentric, enjoyable JAYNE MANSFIELD'S CAR is a darkly comic 69 Alabama saga. Great perfs by Duvall, Hurt, Bacon", twittert Geoff Andrew (Sight & Sound). "Loved JANE MANSFIELD'S CAR from Billy Bob Thornton...deep Southern war-scarred barkingness. You'll want to see this one folks", twittert Kate Muir (Times). "Thematically diffuse, tonally inconsistent and blighted by an inauthentic feel for its story’s time and place, it sits awkwardly between sober human drama and lighter dysfunctional-family turf, constantly striving for unearned emotions", schreibt David Rooney (THR). "Deep-fried daddy issues, fraternal bonding, breakneck tone shifts: it's a Tim McGraw album set to film (C)", twittert Guy Lodge (HitFix). Die L.A. Times wie D-Radio Kultur haben einige Auszüge aus der bewegenden Pressekonferenz zusammengetragen. "A chocolate box vision of the 60s South with rippling undercurrents of death and perversion", twittert noch mal David Jenkins (TimeOut London) und vergibt vier Sterne. "Das Ergebnis mag man zwar nicht ganz als Meisterwerk bezeichnen, es besitzt aber den rauen Charme der Nichtroutine. Und mit Robert Duvall einen absoluten Bärenfavoriten", meint Barbara Schweizerhof (taz). "Thornton inzsnierte den Stoff als Screwball-Variante von KATZE AUF DEM HEISSEN BLECHDACH. Zum ersten Mal in diesem Berlinale-Jahrgang konnten die Festivalbesucher befreit auflachen, denn Thorntons Gespür für Situations- und Tragikomik ist fantastisch", schreibt Andreas Borcholte (Spiegel). "Thornton balanciert grandios Melancholie mit absurdem Humor aus, trumpft mit der sonnigen, in hellen, pastelligen Farbwerten gestalteten 60s-Retro-Kulisse auf und macht hinter dieser Fassade allmählich die schwarzen, schmerzenden Stellen in der Psyche seiner Protagonisten sichtbar", schreibt Felicitas Kleiner (Filmdienst). "It is a sprawl of a movie, wonderful in some small, intimate ways but confounding when you step back to look at the bigger picture", denkt Stephanie Zacharek (Movieline).
---Entdeckungen---
"Everybody in Our Family" (Forum, Radu Jude): "Favorite of Berlinale so far, tense Romanian black comedy, equal parts DADDY LONGLEGS & TUESDAY AFTER XMAS", twittert Eric Kohn (indieWIRE). "Romania's EVERYONE IN OUR FAMILY may be my best Berlin film yet. Tense, true, darkly funny tale of domestic turmoil", twittert Geoff Andrew (Sight & Sound).
"Avalon" (Forum, Axel Petersén): "The forum really isn't at all bad this year. First there was THE LAST FRIDAY, then WHAT IS LOVE, and now AVALON. Next!", twittert Geoff Andrew (Sight & Sound). Nils Bokelberg von den Fünf Filmfreunden war auch angetan - oder zumindest hat ihn der Film beschäftigt.
---Zwischenstände---
Nach acht Wettbewerbsbeiträgen sieht der Kritikerchart von Screen Daily wie folgt aus: 01. Barbara (3,3) 02. Caesar Must Die (3,0) 03. Coming Home (2,5) 04. Farewell My Queen (2,1) 05. Today (2,1). Zwei Mal wurde bisher die Höchstwertung von vier Sternen gezückt: Scott Foundas (Film Comment) verehrt "Barbara", und Derek Malcolm (London Evening Standard) liebt "Caesar Must Die".
... comment