Samstag, 11. Februar 2012
Berlinale-Ticker: 12. Februar
"Metéora" (Spiros Stathoulopoulos) *****
[Wettbewerb]

"Greek School develop a sense of sincerity. Heady parable of abstinence & sin worthy of Borowczyk. Half mark docked for the animated inserts which kinda take you out of the moment… METEORA first proper film in Berlinale competition, IMO", twittert David Jenkins (TimeOut London) und gibt viereinhalb Sterne. "METEORA may be the first slow cinema softcore movie - with added risible animation; it's fake through and through", twittert Nick James (Sight & Sound). "METEORA’s monasteries are difficult to access, and many viewers will find this film equally challenging. Reception should be polarised, with some responding to Stathoulopoulos’s sumptuous imagery and heavily-emphasised aesthetics, and others finding it simply too remote and airless", schreibt Fionnuala Halligan (Screen Daily). "'Austere' (ugly), 'meditative' (empty) and other shortcuts to depth. Director badly needs a d.p. who's not himself (D+)", twittert Tim Robey (The Telegraph). "The tale of holy devotion running up against innate physical desire is nothing new in movies, but unlike some of the genre’s more extreme and accomplished examples, METEORA remains all too vague and understated, and clearly prefers symbolism over storytelling", findet Jordan Mintzer (THR). "Ein seltsamer Kloster-Sexfilm mit Kunstanspruch. Die lange Szene der Annäherung unterm Baum war allerdings sehr schön", twittert Dominik Kamalzadeh (Standard). "A gorgeously shot, part-animated fable about a nun and a monk in ecstasy, not the religious sort. Am about to move to BAFTA mode from Berlin mode but I can't get the flying Nun-in-a-teabag out of my head", twittert Kate Muir (Times). "Klingt nach schwierigem Kinostoff, ist aber ein durchweg unterhaltsamer Film über die Sinnlosigkeit extremer Religiösität, der mit reizenden Animationen byzanthinischer Ikonenmalerei aufgelockert wird", schreibt Andreas Borcholte (Spiegel) und hält "Meteora" für einen der bisher besten Wettbewerbsbeiträge. "If it’s true that human beings most want what they cannot have, a pretty good-looking nun and a not-so-shabby monk, housed in side-by-side towers of asceticism, have the cards stacked against them. What could be sexier, in a Brother Sun, Sister Moon kind of way?", fragt die gute Stephanie Zacharek (Movieline) rhetorisch. "Eine kontemplative Stille und asketische Spiritualität beherrschten den sonst so geschäftigen Berlinale-Palast, als der Wettbewerb mit der wunderschönen Liebesgeschichte METEORA einen Höhepunkt erreichte", schreibt Susanne Ostwald (NZZ).

"Captive" (Brillante Mendoza) ***½
[Wettbewerb]

"Mendoza's CAPTIVE is a surprisingly straight account of hostage-taking. A pity Isabelle Huppert hasn't more to do", twittert Geoff Andrew (Sight & Sound). "Cyclical dirge highlights manifold logistical absurdities of kidnap. A geopolitical, junglebound KINATAY", twittert David Jenkins (TimeOut London) und vergibt dreieinhalb Sterne. "Still in Mendoza fanclub: sharper on experience than argument, but pummelling, aptly unstructured. Huppert on top martyr form (B+)", twittert Guy Lodge (HitFix). "Still getting my mind around how Isabelle Huppert seems to get more beautiful the longer she lives in the jungle", twittert Brian Clark (Twitch Film). "Brillante Mendozas CAPTIVE ist vor allem deshalb interessant, weil er die islamistischen Täter nicht dämonisiert", findet Dominik Kamalzadeh (Standard). "Als das Überleben gesichert ist, friert der Film ein und zeigt auch deshalb: keine einzige falsche Bewegung", twittert Simon Rothöhler (Cargo Film). "Often powerful, but this lengthy bullet-strewn saga is relentless in its action and starved of the deeper characterisation and human interaction", schreibt Mike Goodridge (Screen Daily). "The action sequences also have a gritty punch, & the semi-documentary hand-held camerawork is an often effective, if obvious, device", schreibt Derek Elley (Film Business Asia), der aber ansonsten den Arthouse-Film erwartungsgemäß verreißt.

---Entdeckungen---

"Hemel" (Forum, Sacha Polak): "Tatsächlich für mich bislang einer der Höhepunkte", schreibt Andi in den Kurznotizen bei den Eskalierenden Träumen.

"Sexual Chronicles of a French Family" (EFM, Pascal Arnold & Jean-Marc Barr): "Beinahe eine märchenhafte, romantisch-zärtliche Utopie. Man könnte auch sagen, SEXUAL CHRONICLES ist so etwas wie die Langfilm-Version der Schlusssequenz von KEN PARK", schreibt Andi bei den Eskalierenden Träumen.

"Golden Slumbers" (Forum, Davy Chou): "Doch leider bleibt der Erinnerungsmaschine Kino manchmal nichts weiter übrig, als die Spuren eines Verschwindens zu zeigen, kurz: Denkmal zu sein. So wie der wunderschöne Dokumentarfilm LE SOMMEIL D'OR von dem französisch-kambodschanischen Regisseur Davy Chou", schwärmt Katja Nicodemus (Zeit).

"Marley" [Berlinale Special, Kevin Macdonald]: "Social history of modern Jamaica by subterfuge. Vivid, unadventurous b/w easy appeal - like Marley's music", twittert David Jenkins (TimeOut London) und gibt vier Sterne.

---Zwischenstände---

Thomas Groh (Perlentaucher) lässt tief blicken: Barbara (5 Pkt.), Farewell My Queen (4 1/2 Pkt.), Bestiaire (4 Pkt.), Death Row (4 Pkt.), Francine (3 Pkt.), Kid-Thing (3 Pkt.), Iron Sky (3 Pkt.), Don the King Is Back (3 Pkt.)

Patrick Wellinski (Detektor.fm) und seine bisherigen Lieblingsfilme: Barbara, Captive, Shadow Dancer, Meteora

... comment