Sonntag, 15. Mai 2011
Cannes-Ticker: 15. Mai
schwanenmeister, 02:14h
"The Artist" (Michel Hazanavicius) *****
Sasha Stone (AwardsDaily) twittert: "THE ARTIST worth flying all the way to Cannes for. Madly in love. Brilliant." Guy Lodge (InContention) twittert: "A joy: lush, infectiously affectionate tribute to lost art, avoids exercise status with Dujardin's quicksilver performance (B+)." Dave Calhoun (Time Out) twittert: "Charming, lovingly corny celebration of silent Hollywood on and off screen. Jean Dujardin nails it." Geoff Andrew (Sight & Sound) twittert: "The most fun in Cannes so far, an imaginative and witty pastiche of silent movies, dealing with the transition to sound." Es scheint wohl endgültig der weltweite Durchbruch für meinen Liebling Jean Dujardin zu werden, der schon so unwiderstehlich in den OSS 117-Filmen spielte. Und er war auch dieses Jahr das tragende Element im süffigen "Les petits mouchoirs", obwohl er den gesamten Film durch Abwesenheit glänzte. Und falls noch nicht gesehen, auf jeden Fall Dujardin im überraschend großartigen "Lucky Luke" von James Huth nachholen. Auch die Trade Press ist begeistert. Mark Adams (Screen Daily) schreibt: "Possibly one of the most joyously enjoyable films to screen in the Cannes competition, THE ARTIST is a real pleasure. Shot in beautiful black-and-white, silent and propelled elegantly forward by delightful performances from Jean Dujardin and Berenice Bejo it is the most unlikely of feel-good movies." Kevin Jagernauth (The Playlist): "We can’t remember the last time a film felt magical, but that’s the only word to describe THE ARTIST. A big blast of pure delight on the Croisette there is no doubt at this point that THE ARTIST has vaulted itself into a frontrunner at for the Palme d’Or." MTV-Groupie Dave Karger (Entertainment Weekly) spekuliert schon über die Oscar-Chancen: "I think THE ARTIST will play to the Academy like a foreign entry—and Weinstein was certainly able to use IL POSTINO and LIFE IS BEAUTIFUL to their full awards potential when he was back at Miramax." Das schwer beschäftigte Un certain regard-Jurymitglied Peter Bradshaw (Guardian) twittert: "THE ARTIST by Michel Hazanavicius is a total, total joy." Michael Sennhauser (SRF) träumt: "THE ARTIST ist ein Film, den man sich auf die Piazza Grande in Locarno wünschen würde, ein nostalgisch glamouröses Fest des Kinos zwischen United Artists und Sunset Boulevard." Stephanie Zacharek (Movieline) erklärt: "THE ARTIST is the kind of gentle crowdpleaser that critics often carelessly brand as 'middlebrow,' which often simply means (a) they’re afraid to admit they had a good time at something or (b) they’re reluctant to praise any film that doesn’t include peasants living under harsh conditions, troubled children living under harsh conditions, or forlorn married people living under harsh conditions."
"Wu Xia" (Peter Chan) ****
Weinstein-Faktor: Das Margaret Thatcher-Biopic "The Iron Lady" mit Meryl Streep ist so gut wie sicher für den Oscar gesetzt, sogar über einen französischen Schwarzweiß-Stummfilm wie "The Artist" wird oscar-spekuliert - nur weil Harvey Weinstein seine Finger im Spiel hat. Und auch der Donnie Yen-Film "Wu Xia", den wir demnächst als "Dragon" kennenlernen werden, kommt zu besonderen Ehren, weil ihn Harvey für den amerikanischen Markt gekauft hat. Er soll zwar kein neuer "Reign of Assassins" oder "Detective Dee" sein, aber immerhin wird angesichts solcher Blockbuster-Entgleisungen wie "Pirates of the Caribbean 4" geschwärmt. Mary Corliss (Time Magazine) lobt zum Beispiel: "In his new film Peter Ho-sun Chan weds the sensitive stylings of his early work to a confident vigor worthy of CROUCHING TIGER HIDDEN DRAGON, but with a more intimate and pensive tone." Auch Asienexperte Derek Elley (Film Business Asia) weist auf Kampfkunst-Legende Jimmy Wang Yu im Cast hin und schreibt: "Part period detective mystery, part martial arts drama, and part pressure-points manual, WU XIA is a sumptuously shot spin on the costume action genre whose only major weakness is a lack of narrative smoothness and tonal consistency (8/10)." Der Trailer macht mehr Appetit als jedes Wort. Erinnert auf ziemlich angenehme Weise an die Röntgenaufnahmen in Sonny Chibas "Streetfighter". Also ich bin dabei!
"Michael" (Markus Schleinzer) ***½
Dave Calhoun (Time Out) gibt vier Sterne und schreibt: "Anyone familiar with the work of Haneke, Seidl and Hausner – all Austrians for whom director Schleinzer has worked in his main incarnation as a casting director – may question its originality. Still, it’s an impressive debut, and if you’re going to follow anyone, these are all smart filmmakers whose styles well suit Schleinzer’s dark and difficult subject." Mike Goodridge (Screen Daily) lobt in seiner Kolumne den Wagemut des Films: "I applaud its daring." Christoph Huber (Presse) schreibt: "MICHAEL ist ein Film, den man auch aushalten muss." Im Film Comment-Podcast bezeichnen Scott Foundas und Gavin Smith "Michael" zwar als deutschen, aber auch als einen der stärksten Filme des Wettbewerbs bisher. Jeffrey Wells (Hollywood Elsewhere) schreibt: "MICHAEL is easily the most gripping and cunning film I've seen here. It operates way above and beyond the raw brushstrokes and the imprecise, at times florid manner of Lynne Ramsay's over-praised WE NEED TO TALK ABOUT KEVIN. Don't even talk about Ramsey's film at this stage."
Nick James-Schnellschüsse: Ich bin riesengroßer Fan des nur schwer in Wallung zu bringenden Chefkritikers des britischen Filminstituts und Herausgebers des Sight & Sound-Magazins: "The Dardennes' THE KID WITH A BIKE is another neorealist triumph for the brothers." // "US cult escapee drama MARTHA MARCY MAY MARLENE has near-Haneke levels of sinister tension." // "Silent era Hollywood homage THE ARTIST has critics applauding on a Sunday morning."
Sasha Stone (AwardsDaily) twittert: "THE ARTIST worth flying all the way to Cannes for. Madly in love. Brilliant." Guy Lodge (InContention) twittert: "A joy: lush, infectiously affectionate tribute to lost art, avoids exercise status with Dujardin's quicksilver performance (B+)." Dave Calhoun (Time Out) twittert: "Charming, lovingly corny celebration of silent Hollywood on and off screen. Jean Dujardin nails it." Geoff Andrew (Sight & Sound) twittert: "The most fun in Cannes so far, an imaginative and witty pastiche of silent movies, dealing with the transition to sound." Es scheint wohl endgültig der weltweite Durchbruch für meinen Liebling Jean Dujardin zu werden, der schon so unwiderstehlich in den OSS 117-Filmen spielte. Und er war auch dieses Jahr das tragende Element im süffigen "Les petits mouchoirs", obwohl er den gesamten Film durch Abwesenheit glänzte. Und falls noch nicht gesehen, auf jeden Fall Dujardin im überraschend großartigen "Lucky Luke" von James Huth nachholen. Auch die Trade Press ist begeistert. Mark Adams (Screen Daily) schreibt: "Possibly one of the most joyously enjoyable films to screen in the Cannes competition, THE ARTIST is a real pleasure. Shot in beautiful black-and-white, silent and propelled elegantly forward by delightful performances from Jean Dujardin and Berenice Bejo it is the most unlikely of feel-good movies." Kevin Jagernauth (The Playlist): "We can’t remember the last time a film felt magical, but that’s the only word to describe THE ARTIST. A big blast of pure delight on the Croisette there is no doubt at this point that THE ARTIST has vaulted itself into a frontrunner at for the Palme d’Or." MTV-Groupie Dave Karger (Entertainment Weekly) spekuliert schon über die Oscar-Chancen: "I think THE ARTIST will play to the Academy like a foreign entry—and Weinstein was certainly able to use IL POSTINO and LIFE IS BEAUTIFUL to their full awards potential when he was back at Miramax." Das schwer beschäftigte Un certain regard-Jurymitglied Peter Bradshaw (Guardian) twittert: "THE ARTIST by Michel Hazanavicius is a total, total joy." Michael Sennhauser (SRF) träumt: "THE ARTIST ist ein Film, den man sich auf die Piazza Grande in Locarno wünschen würde, ein nostalgisch glamouröses Fest des Kinos zwischen United Artists und Sunset Boulevard." Stephanie Zacharek (Movieline) erklärt: "THE ARTIST is the kind of gentle crowdpleaser that critics often carelessly brand as 'middlebrow,' which often simply means (a) they’re afraid to admit they had a good time at something or (b) they’re reluctant to praise any film that doesn’t include peasants living under harsh conditions, troubled children living under harsh conditions, or forlorn married people living under harsh conditions."
"Wu Xia" (Peter Chan) ****
Weinstein-Faktor: Das Margaret Thatcher-Biopic "The Iron Lady" mit Meryl Streep ist so gut wie sicher für den Oscar gesetzt, sogar über einen französischen Schwarzweiß-Stummfilm wie "The Artist" wird oscar-spekuliert - nur weil Harvey Weinstein seine Finger im Spiel hat. Und auch der Donnie Yen-Film "Wu Xia", den wir demnächst als "Dragon" kennenlernen werden, kommt zu besonderen Ehren, weil ihn Harvey für den amerikanischen Markt gekauft hat. Er soll zwar kein neuer "Reign of Assassins" oder "Detective Dee" sein, aber immerhin wird angesichts solcher Blockbuster-Entgleisungen wie "Pirates of the Caribbean 4" geschwärmt. Mary Corliss (Time Magazine) lobt zum Beispiel: "In his new film Peter Ho-sun Chan weds the sensitive stylings of his early work to a confident vigor worthy of CROUCHING TIGER HIDDEN DRAGON, but with a more intimate and pensive tone." Auch Asienexperte Derek Elley (Film Business Asia) weist auf Kampfkunst-Legende Jimmy Wang Yu im Cast hin und schreibt: "Part period detective mystery, part martial arts drama, and part pressure-points manual, WU XIA is a sumptuously shot spin on the costume action genre whose only major weakness is a lack of narrative smoothness and tonal consistency (8/10)." Der Trailer macht mehr Appetit als jedes Wort. Erinnert auf ziemlich angenehme Weise an die Röntgenaufnahmen in Sonny Chibas "Streetfighter". Also ich bin dabei!
"Michael" (Markus Schleinzer) ***½
Dave Calhoun (Time Out) gibt vier Sterne und schreibt: "Anyone familiar with the work of Haneke, Seidl and Hausner – all Austrians for whom director Schleinzer has worked in his main incarnation as a casting director – may question its originality. Still, it’s an impressive debut, and if you’re going to follow anyone, these are all smart filmmakers whose styles well suit Schleinzer’s dark and difficult subject." Mike Goodridge (Screen Daily) lobt in seiner Kolumne den Wagemut des Films: "I applaud its daring." Christoph Huber (Presse) schreibt: "MICHAEL ist ein Film, den man auch aushalten muss." Im Film Comment-Podcast bezeichnen Scott Foundas und Gavin Smith "Michael" zwar als deutschen, aber auch als einen der stärksten Filme des Wettbewerbs bisher. Jeffrey Wells (Hollywood Elsewhere) schreibt: "MICHAEL is easily the most gripping and cunning film I've seen here. It operates way above and beyond the raw brushstrokes and the imprecise, at times florid manner of Lynne Ramsay's over-praised WE NEED TO TALK ABOUT KEVIN. Don't even talk about Ramsey's film at this stage."
Nick James-Schnellschüsse: Ich bin riesengroßer Fan des nur schwer in Wallung zu bringenden Chefkritikers des britischen Filminstituts und Herausgebers des Sight & Sound-Magazins: "The Dardennes' THE KID WITH A BIKE is another neorealist triumph for the brothers." // "US cult escapee drama MARTHA MARCY MAY MARLENE has near-Haneke levels of sinister tension." // "Silent era Hollywood homage THE ARTIST has critics applauding on a Sunday morning."
... comment