Dienstag, 15. Februar 2011

schwanenmeister, 01:04h
Seitenblick Forum: "THE TERRORISTS might be the most interesting (at the very least: the most relevant) new film i saw at the Berlinale so far", twittert Lukas Foerster (Perlentaucher). Um was geht's? "The film begins with a group of languid young men in shorts on a fishing boat at night; then a bound and blindfolded young man is stripped, and masturbated by male toes and fingers; young men in shorts load sheets of rubber onto a flatbed truck; a young man sleeps naked in various stages of arousal; and another young man is heard complaining about his father while he bathes nude in a mountain stream", erzählt Ray Bennett (THR).
Und es geht weiter im Reigen. "THE TURIN HORSE is quite something: Makes THE WHITE RIBBON look like THE ARCHERS", twittert Dave Calhoun (TimeOut Film). "Arthouse parody or severe mortality study? I'm undecided, but formally hypnotic, grindingly moving", twittert Guy Lodge (InContention) und gibt ein B+/A-. "I was shaken and stunned at world's end; very impressive return to form for Tarr. pretty much dwarfs the rest of comp", twittert Ekkehard Knörer (Cargo Film). "Ein solcher Film führt an den Scheideweg zwischen Verdruss oder Hingabe. Das wird seinerzeit, von Mitte der 1960er Jahre an, schon bei Miklos Jancso so gewesen sein. Man hat es damals nicht miterlebt, als zu spät Geborener. Aber wie schön es sein kann, in der Gegenwart zu leben", schreibt Gerhard Midding (epd-Film). "THE TURIN HORSE is bitter, brilliant, and then the lights go out on the whole world, not just the horse", twittert Nick James (Sight & Sound). "Viewers are used to expecting severity from Hungarian maestro Belá Tarr, but in THE TURIN HORSE, he surpasses himself with a minimalistic drama that is stark even by the standards of his SATANTANGO and WERCKMEISTER HARMONIES", schreibt Jonathan Romney (Screen Daily).
"Nader and Simin, A Separation" (Asghar Farhadi)
Der Wettbewerb nimmt nun richtig Fahrt auf: Nach Hymnen für "Pina", "Schlafkrankheit" und "Innocent Saturday" kommt jetzt der Favorit für den Goldenen Bären. "7/10, or 20/28. Strong Iranian film = Golden Bear winner", twittert Neil Young (THR). "Beautifully acted ethical drama, leaves intelligent amount to viewer. One-note arguing slows it down. I must agree with Neil Young: I think this could well be our Golden Bear winner", twittert Guy Lodge (InContention). "Wenn der den Goldenen Bären gewinnt, habe ich keine Einwände", twittert Thorsten Funke (critic.de). "Complex drama about faith, truth & justice in Iran that had the critics applauding loudly", twittert Nick James (Sight & Sound). "Ein ergreifendes Kammerspiel, in dem ein ganzes Land Platz hat. Und dass die Repression im Iran so großartige Filme hervorbringt, ist nicht tröstlich, aber doch faszinierend", twittert Katja Nicodemus (Zeit). "A gripping moral and social drama set in present-day Iran, Asghar Farhadi’s follow-up to the fine ABOUT ELLY lifts the director to the front rank of contemporary world directors", schreibt Lee Marshall (Screen Daily). "Mitreißend und meisterhaft erzählt. Eine Berlinale-Sensation", weiß Daniel Sander (Spiegel Online). "Dieser Film hat mich einfach umgehauen", sagt Katja Nicodemus (Zeit). "Es gibt auf jedem großen Filmfestival das Warten auf den einen Film, der einen umwirft, den Atem verschlägt und all den Durchschnitt vergessen lässt, dem man im Laufe von zehn Tagen ausgesetzt ist. [...] Am Dienstag taumelten alle aus dem Berlinale-Palast, berührt, sprachlos, hinweggeweht von NADER UND SIMIN", schreibt Hanns-Georg Rodek (Welt). "Asghar Farhadi's A SEPARATION is the third excellent competition film in Berlin (with SLEEPING SICKNESS and THE TURIN HORSE), superb script! Farhadi's filmmaking is fairly plain and not special, but his writing and direction of actors is absolutely masterful", twittert Robert Koehler (Variety).
- Wettbewerbs-Sammelbecken -"The Turin Horse" (Béla Tarr)
Und es geht weiter im Reigen. "THE TURIN HORSE is quite something: Makes THE WHITE RIBBON look like THE ARCHERS", twittert Dave Calhoun (TimeOut Film). "Arthouse parody or severe mortality study? I'm undecided, but formally hypnotic, grindingly moving", twittert Guy Lodge (InContention) und gibt ein B+/A-. "I was shaken and stunned at world's end; very impressive return to form for Tarr. pretty much dwarfs the rest of comp", twittert Ekkehard Knörer (Cargo Film). "Ein solcher Film führt an den Scheideweg zwischen Verdruss oder Hingabe. Das wird seinerzeit, von Mitte der 1960er Jahre an, schon bei Miklos Jancso so gewesen sein. Man hat es damals nicht miterlebt, als zu spät Geborener. Aber wie schön es sein kann, in der Gegenwart zu leben", schreibt Gerhard Midding (epd-Film). "THE TURIN HORSE is bitter, brilliant, and then the lights go out on the whole world, not just the horse", twittert Nick James (Sight & Sound). "Viewers are used to expecting severity from Hungarian maestro Belá Tarr, but in THE TURIN HORSE, he surpasses himself with a minimalistic drama that is stark even by the standards of his SATANTANGO and WERCKMEISTER HARMONIES", schreibt Jonathan Romney (Screen Daily).
"Nader and Simin, A Separation" (Asghar Farhadi)
Der Wettbewerb nimmt nun richtig Fahrt auf: Nach Hymnen für "Pina", "Schlafkrankheit" und "Innocent Saturday" kommt jetzt der Favorit für den Goldenen Bären. "7/10, or 20/28. Strong Iranian film = Golden Bear winner", twittert Neil Young (THR). "Beautifully acted ethical drama, leaves intelligent amount to viewer. One-note arguing slows it down. I must agree with Neil Young: I think this could well be our Golden Bear winner", twittert Guy Lodge (InContention). "Wenn der den Goldenen Bären gewinnt, habe ich keine Einwände", twittert Thorsten Funke (critic.de). "Complex drama about faith, truth & justice in Iran that had the critics applauding loudly", twittert Nick James (Sight & Sound). "Ein ergreifendes Kammerspiel, in dem ein ganzes Land Platz hat. Und dass die Repression im Iran so großartige Filme hervorbringt, ist nicht tröstlich, aber doch faszinierend", twittert Katja Nicodemus (Zeit). "A gripping moral and social drama set in present-day Iran, Asghar Farhadi’s follow-up to the fine ABOUT ELLY lifts the director to the front rank of contemporary world directors", schreibt Lee Marshall (Screen Daily). "Mitreißend und meisterhaft erzählt. Eine Berlinale-Sensation", weiß Daniel Sander (Spiegel Online). "Dieser Film hat mich einfach umgehauen", sagt Katja Nicodemus (Zeit). "Es gibt auf jedem großen Filmfestival das Warten auf den einen Film, der einen umwirft, den Atem verschlägt und all den Durchschnitt vergessen lässt, dem man im Laufe von zehn Tagen ausgesetzt ist. [...] Am Dienstag taumelten alle aus dem Berlinale-Palast, berührt, sprachlos, hinweggeweht von NADER UND SIMIN", schreibt Hanns-Georg Rodek (Welt). "Asghar Farhadi's A SEPARATION is the third excellent competition film in Berlin (with SLEEPING SICKNESS and THE TURIN HORSE), superb script! Farhadi's filmmaking is fairly plain and not special, but his writing and direction of actors is absolutely masterful", twittert Robert Koehler (Variety).
... comment