Dienstag, 25. August 2009
QT über Propagandafilme
schwanenmeister, 14:39h
"One of the things Inglourious Basterds is about is filmmaking in the German film industry, which means it's about the making of propaganda films. Even if they weren't political, any movie made under Josef Goebbels regime was political by its very nature."... read more?
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schwanenmeister,
Dienstag, 25. August 2009, 14:39
Tarantino wurde im Vorfeld des weltweiten Kinostarts gerne und zuvorkommend eine gewisse Naivität im Umgang mit Goebbels' Nazifilme unterstellt. Völlig zu unrecht, wie sich jetzt in gleich mehreren Interviews zeigt. Der Mann hat seine Hausaufgaben gemacht. Und vielleicht ist es ja das, was Filmkritiker wie Verena Lueken, Manohla Dargis oder Kenneth Turan so stört, wenn sie seinen Film sehen. Unterbewusst könnten sie sein Werk als Wildern im fremden Territorium interpretieren. Schließlich haben alle drei gewichtige Kritiker einflussreiche Arbeiten über die Filme des Dritten Reichs geschrieben und dafür sehr unterkühlte Reaktionen auf Tarantinos filmische Verarbeitung gezeigt. Außerdem finde ich an dem gleich zitierten Interview-Schnipsel besonders toll, dass Tarantino mal ein paar mehr Gedankenfetzen zu seiner Riefenstahl-Verehrung herauslässt.
"There's a case to be made that [IB] is a propaganda film because we changed the fucking outcome of the war. I actually think Leni Riefenstahl is the most talented female filmmaker who ever lived, alright? I'm not really a fan of Triumph of the Will -- most of it is just boring fucking speeches by Nazis. But Olympia, to me, is really great filmmaking and her biggest argument for brotherhood, actually. The way she filmed Jesse Owens, that was obvious to me. I think she was an anti-semite and you can't believe half of what she says, but having said that, lets talk about somebody who would not have passed the Nuremburg test, and that would have been D.W. Griffith. Because the Ku Klux Klan did not exist anymore when he made Birth of a Nation. When him and Reverend Dixon conspired to make that film, they re-created the Ku Klux Klan. Not only that, the flaming cross is a D.W. Griffith creation. So every motherfucker that died because of the Ku Klux Klan, you can put that right on D.W. Griffith's door. Leni Riefenshtal was tried at Nuremburg and found innocent. Under the same laws, D.W. Griffith would have been found guilty."
(Quelle: Marc Savlov, Austin Chronicle)
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