Dienstag, 5. Mai 2009
Cannes-Kandidaten Vol. VII: "Thirst" von Park Chan-wook
Screen Daily schreibt heute vom großen koreanischen Box-Office-Erfolg des mit Spannung erwarteten neuen Films von Ausnahmeregisseur Park Chan-wook: "X-Men Origins: Wolverine" geschlagen, über eine Millionen Zuschauer und 5,36 Mio. Dollar Einspielergebnis am ersten Wochenende gehabt. Außerdem sei der Vampirfilm erst ab 18 Jahren freigegeben und sorge in der Presse aufgrund von einer Full Frontal-Nacktszene des Hauptdarstellers und Stars Song Kang-ho für weiteres Aufsehen. Man kann deutlich schlechtere Schlagzeilen machen und schwächer starten.

Internetguru Harry Knowles entdeckte damals "Joint Security Area" und "Sympathy for Mr. Vengeance" im Festivaldschungel, empfahl sie seiner Anhängerschaft. Ein paar Jahre später gewann "Oldboy" dann bereits den großen Preis der Jury in Cannes. Das war der endgültige Durchbruch. Park Chan-wook wurde cool und hip. Jeder halbwegs ernstzunehmende Filmfan musste seine Werke im Regal stehen haben. Und "Oldboy" steht heute auf Platz 118 der imdb-Top-250, ist einer der besten Filme des neuen Jahrtausends. Seine folgenden Filme "Sympathy for Lady Vengeance" und "I'm a Cyborg, But That's OK" riefen gespaltenes Echo hervor, die ersten Jünger wurden vergrault, fielen vom Glauben ab. Viele sahen auch ganz einfach gar nicht mehr die letzte, zu kurios wirkende Komödie. Einen Genrewechsel wollte man, aber so hatte man ihn sich nicht vorgestellt. "Thirst" und das Vampirgenre könnten dagegen nun wieder der Schritt in die richtige Richtung sein. Nach den Erfolgen von "Twilight" und vor allem "Let the Right One In" ist aktuell kein Genre mehr voll vorfreudig pulsierendes Blut gepumpt.

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"After winning the Cannes Grand Prix with his 2003 revenge epic Oldboy, Park Chan-wook has faltered somewhat, but his visually arresting vampire movie Thirst looks certain to create a stir: adopting a more lyrical mode than before, this complex and supremely inventive work sees the filmmaker back on top form."(Darcy Paquet, Screen Daily)
"It helped that Song Kang-ho is a fantastic leading man, but Park Chan-Wook is an amazing visual stylist: I think there are several shots in this movie that, alone, would tell you who directed it, like the one at the beginning in which a cocky doctor ambles into the emergency ward to save a dying patient. Like a lot of the films this year, it was too long, but Thirst is a film that stays in the memory. It's a film about trust, betrayal and the dangers of acting on impulse, which makes it rather conservative in that it appears to be a keep-it-in-your-pants movie. But it's also a very good black comedy, with echoes of Park's section of the Three Extremes movie, and I seem to like it more each time I think about it." (Damon Wise, Empire)
"Emile Zola meets New Age vampirism in South Korean helmer Park Chan-wook's 'Thirst,' an overlong stygian comedy that badly needs a transfusion of genuine inspiration. Inspired by and following key plot elements in Zola's 19th-century novel of murder and adultery, 'Therese Raquin,' the two-hour-plus pic is slow to warm up and largely goes around in circles thereafter, with repetitive (and often plain goofy) jokes about hemoglobin lust and bone-crunching, sanguinary violence. (Derek Elley, Variety)
"Park takes his famed eroticization of violence, pain and cruelty to new, feverish heights, and garnishes it with deliciously sadistic gallows humor. Those who thrive on gore, twisted sexuality and brutish handling of women can drink their fill from this film. More serious arthouse critics, however, may balk at the script's soapy excesses, as well as the tonal discordance of yoking the horror-fantasy genre to a love tragedy with classical, literary trappings." (Maggie Lee, THR)
"He's the soul of South Korea's vigorous, not to say kinky, psychological action movies. And Thirst — with its irresistible one-line sales pitch: a priest becomes a vampire — is his richest, craziest, most mature work yet." (Richard Corliss, Time Magazine)

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