Dienstag, 5. Mai 2009
Cannes-Kandidaten Vol. VI: "Fish Tank" von Andrea Arnold
Andrea Arnolds Debütfilm "Red Road" war auf dem Cannes-Filmfestival 2006 eine kleine Sensation: Jury-Preis und verheißungsvolle Kritiken. Leider blieb das Meisterwerk ein Festivalhit und fand abseits davon nicht so recht seinen Zuschauerkreis. Wenn man aber Cannes eines nachsagen kann, dann, dass das wichtigste aller Festivals zu seinen Talenten hält. Die Story von "Fish Tank" klingt ein wenig nach Takashi Miikes "Visitor Q": Die 15-jährige Mia (Newcomerin Katie Jarvis) hat ständig Stress mit Schule und Freunden, bis ihre Mutter (Kierston Wareing) eines Tages einen Fremden (Michael 'Inglourious Basterd' Fassbender) mit nach Hause bringt, der alles verändern wird. Wünschen wir ihr dieses Mal, dass der Film gut ist, und noch mehr Zuschauer das mitbekommen werden.

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"The heartbreaking tale of a teenage misfit has a grim inevitability to the plotting which is offset by Arnold’s talent for multi-layered characters and naturalistic dialogue and her eye for finding the poetic moments in even the bleakest of lives." (Alan Hunter, Screen Daily)
"This is a very strong film – one that’s utterly gripping and always surprising. Again, Arnold is working with DoP Robbie Ryan, and they find great beauty in a part of the world that a lot of people would prefer to observe from a safe distance through a car window." (Dave Calhoun, Time Out)
"Brit helmer Andrea Arnold's sophomore feature, 'Fish Tank,' offers such an entirely credible and -- there's no way around it -- grim portrait of a sullen teenage girl living in a rough housing project in England's Essex that it almost seems banal. However, what makes pic feel special is its unflinching honesty and lack of sentimentality or moralizing, along with assured direction and excellent perfs." (Leslie Felperin, Variety)
"Following her Festival de Cannes Jury Prize-winning debut feature 'Red Road' in 2006, British director Andrea Arnold creates another vivid portrait of a woman in Competition entry 'Fish Tank,' in which newcomer Katie Jarvis gives a star-making performance as a disaffected teenager." (Ray Bennett, THR)
"A beautiful-looking slice of British miserabilism, 'Fish Tank' traces what happens to a 15-year-old (Katie Jarvis) when her mother’s boyfriend moves into the family’s cramped flat, a story that can be summed up by the lyrics, sung by Nas, that portentously bring the accumulated bleak moments to a close: 'Life’s a bitch and then you die.'" (Manohla Dargis, NY Times)
"Ein britischer Kritiker schrieb über 'Fish Tank': 'Man weiß, dass das Festival von Cannes angefangen hat, wenn die erste Person auf einen Wohnzimmerteppich uriniert.' Das war als Lob gemeint und recht hat er damit, denn die Festivalfilme zeichnen sich eben dadurch aus, dass sie die Kamera nicht auf eskapistische Illusionen, sondern auf die harsche Realität richten." (Andreas Borcholte, Spiegel Online)

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